×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۵ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 5 December , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش مشهدفرهنگ، بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ۱۸ تا ۲۸ ماه مبارک رمضان برابر با ۱۱ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این نمایشگاه آخرین‌بار سال ۱۳۹۸ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد و سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد. ادامه یافتن اپیدمی کرونا و عدم مهار آن برگزاری نمایشگاه را در سال ۱۴۰۰ هم در ابهام فرو برد تا اینکه معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اواخر سال گذشته از تلاش‌ها برای برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی خبر داد.

شاید تجربه کم مؤسسات و نهادهای قرآنی در فضای مجازی از جمله کمبود‌هایی است که در برگزاری چنین رویدادی محسوس است، البته از ابتدای شیوع کرونا فعالیت در بستر فضای مجازی قوت گرفت هر چند برای برپایی نمایشگاه قرآن کافی نیست و باید بسیاری از زیر‌ساخت‌ها از نو طراحی شود.

البته کرونا فرصتی است که ضعف‌ها در فضای مجازی پوشش داده شود و این ظرفیت پس از مهار کرونا به حال خود رها نشود. همچنین این نمایشگاه می‌تواند فرصتی مناسب برای گسترش فعالیت‌های قرآنی و مذهبی در فضای مجازی باشد و شایسته است نهاد و مؤسسات مرتبط ظرفیت ایجاد شده را در پایان رمضان به حال خود رها نکنند و پا پوشاندن نقص‌های آن در گسترش برنامه‌ها گام بردارند.

استفاده از تجربه نمایشگاه مجازی کتاب تهران در برگزاری نمایشگاه قرآن

برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن تصمیمی بود که پس از تجربه موفق نمایشگاه کتاب گرفته شد و تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کرد تا درباره برگزاری نمایشگاه قرآن کریم راحت‌تر تصمیم بگیرد و نهایتاً مرتضی خدمتکار مدیر دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قران و عترت وزارت ارشاد خبر از برگزاری این نمایشگاه به صورت مجازی داد.

تفاوت نمایشگاه قرآن با نمایشگاه کتاب

اما نمایشگاه قرآن کریم رویدادی متفاوت از نمایشگاه کتاب است زیرا نمایشگاه کتاب را می‌توان یک فروشگاه بزرگ کتاب دانست درحالی که نمایشگاه قرآن کریم اصلی‌ترین فعالیتش در بخش‌های محتوایی است. بخش‌هایی مانند: بین‌الملل، هنری، پاسخگویی به سؤالات و شبهات، کودک و نوجوان، حفظ قرآن، مشاوره، تعویض قرآن‌های نو با فرسوده، نمایش، آموزش و… همه‌ساله با استقبال بالای مخاطبان همراه بود و بخش‌های فروش محصولات مذهبی و فروش محصولات عفاف و حجاب در کنار بخش‌های محتوایی فعالیت می‌کردند.