×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش مشهدفرهنگ،امام محمدبن علی، جوادالائمه(ع) در آخرین روز از ماه ذی‌القعده سال ۲۲۰ به شهادت رسیدند و در عظمت ایشان سخن بسیار و قلم ناتوان است؛ یکی از القابی که به امام جواد(ع) نسبت داده می‌شود، لقب «باب‌المراد» است؛ این لقب نیز به این دلیل به ایشان نسبت داده شده‌است که جوادالائمه(ع) بسیاری از حاجت‌ها را برآورده می‌کرده‌اند. ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی بی‌شماری در زندگی سیاسی، اجتماعی، مبارزاتی و … ایشان وجود دارد و کتاب‌های بسیاری نیز در این خصوص نوشته‌ شده‌است که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

«بخشنده غریب»

این کتاب با زبانی شیوا و روان به بیان زندگی امام جواد(ع) پرداخته‌است؛ زندگی امام جواد(ع) با چالش‌هایی مانند به امامت رسیدن در سن کودکی و ازدواج اجباری با دختر مأمون مصادف بوده‌است. نویسنده این کتاب در تلاش بوده‌است با استفاده از فرم کوتاه‌نویسی و ساده‌نویسی و با دقت و تأمل در زندگی، شخصیت و سیره امامان(ع)، زمینه آشنایی سریع با امام را ایجاد کند. نویسنده این کتاب مهدی قزلی است و توسط انتشارات «امیرکبیر» به چاپ رسیده‌است.

«آسمانی‌ترین مهربانی»

این کتاب در خصوص شخصیت امام جواد(ع) و با رویکرد حدیثی- داستانی نوشته شده‌است. مهدی شجاعی با جمع‌آوری احادیث و سخنان معصومین(ع) درخصوص امام جواد(ع) این کتاب را به نگارش درآورده‌است. استفاده نویسنده از منابع معتبر شیعه و قلم احساسی و زیبای خود از ویژگی‌های بارز این کتاب است. هم‌چنین برای سهولت خواندن این کتاب، نویسنده منبع و در صورت نیاز توضیح هر حدیث یا روایت را بیان کرده‌است. در بخش‌های پایانی کتاب، نمونه‌هایی از نامه امام جواد(ع) به افراد مختلف، مشخصات ظاهری، کنیه‌ها، القاب و … حضرت نیز بیان شده‌است. این کتاب را انتشارات «نیستان» منتشر کرده‌است.

«زندگانی امام جواد(ع) از ولادت تا شهادت»

بسیاری از اخبار و اتفاقات دوران امام جواد(ع) به دلیل فشار موجود از سمت حاکمیت، تقیه و حفظ جان شیعیان انتقال پیدا نکرده و از سایرین پنهان مانده‌است؛ لذا محمدکاظم قزوینی در کتاب «زندگانی امام جواد از ولادت تا شهادت» با استفاده از منابع تاریخی و روایی موجود به بررسی زندگی امام محمدتقی(ع) پرداخته‌است. فصل اول این کتاب درخصوص زندگی امام جواد(ع)، فصل دوم آن درمورد اصحاب ایشان و فصل سوم کتاب نیز درخصوص دعاهای امام جواد(ع) و چگونگی شهادت ایشان نوشته شده‌است.

«نغمه‌ای در روزگار گرگ‌ها»

این کتاب داستانی بلند و روایتی نو با زبانی ادبی از زندگی و زمانه امام جواد(ع) است؛ «کمال السید» مؤلف این کتاب بوده و «حسین سیدی ساروی» ترجمه آن را انجام داده‌است. کمال‌السید، شخصیت برجسته علمی، مبارزاتی، اجتماعی و عرفانی امام جواد(ع) را با بیانی زیبا، شاعرانه و احساس‌برانگیز به رشته تحریر درآورده‌ و با تکیه بر منابع معتبر تاریخی، اتفاقات زمانه جوادالائمه(ع) را عنوان کرده‌است. یکی از موارد جالب توجه کتاب «نغمه‌ای در روزگار گرگ‌ها» این است که نویسنده و مترجم این کتاب به دلیل ویژگی‌های آن، جوایز معتبری دریافت کرده‌اند.

«نگاهی گذرا بر زندگانی امام جواد (ع)»

این کتاب، ترجمه‌ کتاب «الوفاه الامام الجواد» نوشته «سید عبدالرزاق موسوی مقرم» است که توسط «پرویز لولاور» انجام شده‌ و انتشارات «بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی» آن را به چاپ رسانده‌است. ساختار این کتاب به دو دسته تقسیم شده‌است؛ بخش اول آن درخصوص زندگی و کرامات امام محمدتقی(ع) و در بخش دوم آن اشعاری از «ابوالقاسم علی مدد» درباره آن حضرت بیان شده‌است.

«فرهنگ جامع سخنان امام جواد(ع)»

این کتاب ترجمه کتاب «موسوعه کلمات الامام الجواد» است و در آن موضوعات دینی و علمی مهم زندگانی امام جواد(ع) گردآوری شده و به رشته تحریر درآمده‌است. گردآورندگان این کتاب سعی کرده‌اند تا سخنانی که از امام جواد(ع) در منابع گوناگون موجود است را در قالب چهار فصل بیان کنند. فصل اول این کتاب درمورد «سخنان امام جواد علیه السلام در عقائد»، فصل دوم آن درخصوص «سخنان امام جواد علیه السلام در احکام»، فصل سوم آن پیرامون «سخنان امام جواد علیه السلام در اخلاق» و فصل چهارم کتاب حاضر درباره «سخنان امام جواد علیه السلام در دعاها، ‌ذکرها و زیارت‌ها» است.

منبع خبر : ایسنا