×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش مشهدفرهنگ،محمد تعریفی در خصوص راهکارهای ارتقاء هنر خوشنویسی، اظهار کرد: نتیجه فعالیت‌های فرهنگی معمولا در طول زمان‌های بلندمدت مشخص می‌شود و به نظر بنده یکی از راهکارهایی که می‌تواند به مرور، باعث پیشرفت و ارتقاء ما در زمینه آثار خوشنویسی شود برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ در کشور و دعوت از هنرمندان مطرح جهان اسلام برای حضور در جشنواره‌ها است، اگر برای این جشنواره‌ها جوایز بزرگ و ارزشمندی هم تدارک دیده شود قطعا هنرمندان دیگر کشورها با علاقه بیشتری شرکت خواهند کرد و به هنرمندان کشور خودمان نیز کمک بیشتری خواهد شد تا انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت پیدا کنند.

وی افزود: به نظر بنده یکی دیگر از راهکارهای پیشرفت خوشنویسی ورود دولت به این زمینه و فرهنگ‌سازی در بین مردم است که از جهات مختلف قابل پیگیری است و نیازی به مسائل مالی چندانی نیز ندارد، برای مثال اگر آموزش و پرورش در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از خطوط نستعلیق طبیعی نوشته شده توسط اساتید برجسته استفاده کند و خطوط تایپ شده کامپیوتری را برای آموزش حذف کند، دانش‌آموزان خطوط واقعی و طبیعی را می‌شناسند و آن را می‌آموزند که این اتفاق برای ایجاد علاقه در آن‌ها برای فعالیت در این زمینه و پیشرفت خوشنویسی موثر خواهد بود، البته تبلیغات نیز می‌تواند تاثیر خوبی در این زمینه داشته باشد و اگر به این موضوع توجه شود، بستر مناسبی برای فعالیت‌های هنری جوانان فراهم می‌شود.

این خوشنویس با بیان اینکه عشق به هنر، به تنهایی برای فعالیت در این زمینه کافی نیست، افزود: از جمله مسائلی که می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در یک هنرمند، برای انجام فعالیت‌های هنری‌اش بشود مسائل مالی و درآمدزایی است و دولت باید به این موضوع توجه داشته باشد و به وسیله سرمایه‌گذاری و ایجاد برخی سیاست‌ها، اقتصاد هنر را شکوفا کند.

تعریفی اضافه کرد: اگر حراجی برای فروش آثار خوشنویسی برگزار شود و تابلوها توسط موسسات خریده شوند، قطعا مشکلات اقتصادی هنرمندان نیز حل خواهد شد و باعث پیشرفت این عرصه هم می‌شود.

وی تصریح کرد: مشهد پتانسیل سرمایه‌گذاری در زمینه‌های هنری را دارد و باید یک مرکز مانند الازهر مصر که تمامی هنرهای قرآنی در آن تدریس می‌شود در این شهر به وجود بیاید تا اتفاقات خوبی در این زمینه رقم بخورد.

این استاد خوشنویسی در رابطه با ضعف آموزش در شهرستان‌ها، گفت: هنرمندان حرفه‌ای ما به دلیل درآمدزایی بیشتر و پیشرفت به تهران مهاجرت می‌کنند و این باعث می‌شود که تمامی هنرمندان در تهران متمرکز شوند و شهرهای دیگر از هنرمند خالی شود، طبعا این اتفاق باعث می‌شود که افراد ضعیف بمانند و در زمینه آموزش هم استاد برجسته‌ای در شهرستان‌ها نداشته باشیم.

تعریفی تصریح کرد: معمولا هنرجویان برای آموزش به انجمن خوشنویسان می‌روند و دوره‌های آموزشی را طی می‌کنند تا به درجات عالی در این هنر می‌رسند، اما پس از مدتی این زمینه را ادامه نمی‌دهند و ۸۰ درصد از افراد، این رشته را رها می‌کنند که این اتفاق تلخ و ضایعه بزرگی است؛ چرا که این هنرجویان مانند نهالی می‌مانند که وقتی به مرحله باروری می‌رسد به آن رسیدگی نمی‌شود تا اینکه نهال خشک می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنر خوشنویسی پیشینه و سابقه زیادی در ایران دارد، آثار کهن موجود در موزه‌ها تمدن ما را به دنیا معرفی می‌کند، اما با روی کار آمدن تکنولوژی، این هنری که می‌تواند در جهت گسترش تمدن و نشان دادن میراث کشور به مردم موثر باشد به حاشیه رفته است.

این خوشنویس افزود: همسایه‌های کشور ما سوابق زیادی در این زمینه ندارند اما به دلیل اینکه ما اهمیت زیادی به این موضوع نداده‌ایم آن‌ها در تلاش هستند تا هنر خوشنویسی را به نام خودشان ثبت کنند، برای مثال همکاران ما در کشور ترکیه که میراث ثلث‌نویسی را به نام خود ثبت کرده‌اند، آن‌قدر دولت برایشان مسیر را باز کرده که از کشورهای عربی سفارش می‌گیرند و درآمدهای زیاد کسب می‌کنند و آثارشان نیز در تمام دنیا پخش شده و موجود است، اما کشور ما در این زمینه موفق عمل نکرده است.

تعریفی با بیان اینکه باید برای خطوط مختلف، مدارک علمی جداگانه به هنرجو ارائه شود، گفت: برای مثال خط ثلث باید مدرک جداگانه داشته باشد اما اکنون فرایند به این صورت است که اگر بخواهید برای خط ثلث مدرک بگیرید باید آموزش نستعلیق را طی کنید و ۱۰ سال کار کنید تا به درجه ممتاز برسید و پس از آن خط دومی انتخاب کنید که یا شکسته باشد یا نثر باشد یا ثلث که بتوان در آن مورد کار کرد.

منبع خبر : ایسنا