×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش مشهدفرهنگ، ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: در بخش ملی جشنواره شرکت‌کنندگان می‌توانند دختران و پسران ۱۲ تا ۱۸ سال، مردان و زنان بالای ۱۸ سال و پدربزرگان و مادربزرگان باشند. تمام هم‌استانی‌ها را را دعوت می‌کنیم که در این بخش مشارکت فعالی را داشته باشند. محورهای موضوعی بخش ملی نیز، امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها، ایثار و از خود گذشتگی و جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی است.

مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ادامه داد: ۲ بخش بین‌المللی و قصه‌گوی برتر، ویژه مربیان کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان و برگزیدگان جشنواره‌های قبل است که به صورت تخصصی برگزار می‌شود. بخش نوسانی نیز تحت عنوان قصه زندگی من، همه اقشار جامعه را شامل می‌شود و محورهای آن من و کرونا، روایت ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان، روایت زندگی در روزهای قرنطینه،  مهربانی و همدلی با دیگران، مدافعان حرم و شهدای دفاع مقدس است.

زره‌ساز اضافه کرد: بخش پادکست نیز بخش دیگری است. پادکست فایل صوتی مشابه برنامه رادیویی و ترکیبی از موسیقی و افکت کلام است که  این‌روزها قصه‌ها در قالب پادکست شنیدنی‌تر است. عموم مردم و علاقه‌مندان حوزه پادکست می‌توانند در این بخش شرکت کنند. بخش پژوهش‌های علمی نیز وجود دارد که شامل محورهای موضوعی مقاله‌های علمی، مضامین کارکردی و اجرایی قصه‌گویی است و هر کتاب و پایان‌نامه‌ای که در این حوزه وجود دارد، می‌تواند در این جشنواره شرکت داده شود.

وی اظهار کرد: قصه‌گویی و لزوم پرداختن به مباحث آن همیشه مورد بحث بوده و بنده بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ام که بهترین قصه‌گوی عالم، ذات اقدس الهی است که از طریق کتب و قصه‌های آسمانی با بشر صحبت کرده است‌. قرآن کریم قصه‌های بسیار مختلفی را برای آموزش زندگی و چراغ راه ما ترسیم کرده است. این قصه‌ها همیشه جاودان و بسیار تاثیرگذار بوده و مورد سندیت واقع شده‌اند؛ بر همین مبنا به قصه‌گویی به عنوان یک پدیده پرورشی نگاه می‌کنیم که کارکردهای بسیاری در حوزه خانواده و جمع شدن اعضای آن کنار یکدیگر دارد.

زره‌ساز افزود: از زمان‌های گذشته قصه در خانواده باری را بر دوش می‌کشیده و بزرگترها قصه‌گوهای خوبی بوده‌اند. قصه‌ها در گذشته معمولا فضای تعلیمی، تربیتی و پرورشی برای اعضای خانواده داشته است. نماد کامل این موضوع در شب یلدا مشخص بوده و خانواده‌ها به صورت تجمعی در شب یلدا از بزرگترهای‌شان توقع داشتند که قصه‌های کهن، تاریخی و دینی زیبایی که نسل به نسل به آن‌ها رسیده را به اعضای خانواده منتقل کنند.

مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این دوران که دوران کرونا است و اکثر اعضای خانواده بیشتر زمان خود را در خانه به سر می‌برند، بهترین موقعیت است که اعضای خانواده کنار یکدیگر بنشینند و از قصه‌هایی که بزرگترها برایشان می‌گویند، بهره ببرند. ما نیز این موضوع را به عنوان یک پویش در فضای مجازی مطرح کردیم که بسیار موفق بود و بسیاری از کودکان و نوجوانان در شرایط کرونا با پدربزرگ‌ و مادربزرگ خود تماس می‌گرفتند تا برای‌شان قصه تعریف کنند.

زره‌ساز با اشاره به اهمیت موضوع قصه‌گویی عنوان کرد: تبادل قصه می‌تواند فضای خوب، مفرح و آموزنده را برای مردم و خانواده‌ها داشته باشد. در فرهنگ ایرانی نیز قصه ریشه دیرینه دارد و حس نوستالژیک را میان خانواده‌ها زنده می‌کند که بسیار حائز اهمیت است. به لحاظ تولید محتواهای فرهنگی و هنری هم قصه کارکرد بسیار زیادی دارد چرا که در تولید فیلم‌ سینمایی، تئاتر، متون ادبی، هنرهای تجسمی و موسیقی‌ها باید یک قصه خوب وجود داشته باشد که بر جان مخاطب بنشیند و مخاطب با آن اثر ارتباط خوبی برقرار کند. نگاه آینده‌نگر به توسعه فرهنگی و احیای فرهنگ بومی نیز از کارکردها و نکاتی است که قصه می‌تواند در خدمت آن باشد و اتفاقات خیلی خوبی به واسطه این جریان در قالب مباحث اجتماعی رخ می‌دهد.

وی در خصوص هدف برگزاری بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی بیان کرد: هدف کلی جشنواره بیست‌وسوم قصه‌گویی، توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی با شعار «آینده را باید ساخت» است. ایجاد زمینه برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و موثر میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی، کارشناسان و اساتید قصه‌گویی، احیای سنت قصه‌گویی، تبیین و ترویج در اجرای قصه‌گویی، مشارکت مردم و ترویج فرهنگ قصه‌گویی به عنوان یک ابزار ارتباطی و فرهنگ‌ساز در جامعه اهداف جزئی این جشنواره است.

مدیرکل کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی تصریح کرد: امسال تلاش داریم که سراغ جامعه نخبگانی برویم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم تا آن‌ها هم بتوانند از این فضا استفاده کنند. در جشنواره سال گذشته سراغ موسسه پیام آزادگان رفتیم و با راویان آن موسسه در بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای تولید آثار بسیار خوب و تاثیرگذاری داشتیم. این کار منجر به این شد که آن افراد بر اساس تجربه شرکت در جشنواره قصه‌گویی توانستند در بین ۲ نماز در حرم مطهر، برای مردم روایت‌گری ۹۰ ثانیه‌ای انجام دهند.

زره‌ساز عنوان کرد: علاوه بر اینکه امسال بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی را برگزار می‌کنیم، از سال گذشته سند چشم‌انداز پنج‌ ساله قصه‌گویی را برای استان خراسان رضوی تدوین کردیم. در این سند، احیا و ثبت قصه‌های بومی و فولکلور، عروسک‌های بومی و فولکلور، رسیدن به قصه‌های نوین و بازیابی هویتی تاریخی، دینی و انقلابی به عنوان معیار قرار گرفته است که امیدوارم این سند به صورت آموزش و تولید بتواند به اهداف خود برسد.

برچسب ها : ,