×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 23 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش مشهدفردا و به نقل از فارس، جشنواره سی و نهم فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که با حواشی مختلفی روبرو بود. درباره این حواشی و همچنین برایند کلی فیلم ها با شهرام خرازی ها منتقد و نویسنده سینما گفت و گو کردیم.

شکستن تابوی رابطه مذموم زنان متاهل با مردان

وی درباره فیلم های جشنواره سی و نهم فیلم فجر و نوع گرایش آثار در جشنواره گفت: یکی از گرایش هایی که در فیلم های جشنواره امسال مشهود بود، برقراری رابطه بین مرد و زن متاهل بود اگر در سالهای گذشته در سینمای ایران رابطه بین مرد با زن متاهل یک رابطه مساله برانگیز بود و سانسور می شد امسال به این مساله به راحتی پرداخته شده بود. در چند فیلم به وضوح مشخص بود، مرزها در این حوزه شکسته شده و به عنوان یک تم مشخص و اصلی به آن پرداخته شده بود گویی مجوز خاص برای این نوع آثار صادر شده و به نظر می رسد با این نوع آثار مجوز خاصی به  فیلمنامه نویس ها ارائه شده تا به روابط عاشقانه وعاطفی زنان متاهل با مردان هم بپردازند حال آن که در سینمای ما این رابطه مذموم باب نبود و سالها در مقابلش مقاومت می شد اما در جشنواره سی و نهم این تابو شکسته می شود و انگار در سده جدید یکی دیگر از تابوهای شکسته شده سینمای ایران   ، رابطه مذموم ذکر شده  خواهد بود.

**بازنمایی فقر و سفره های خالی مردم

وی ادامه داد: یکی از گرایش های دیگر در فیلم ها  توجه به موضوع «فقر» در فیلم ها بود نمایش فقر بیشتر متمرکز بر مردم جنوب شهرو حاشیه نشین بود و دوربین روی سفره خالی و نیمه خالی خانواده های فقر زده مانور می داد و آسیب هایی که از این فقر برمی خاست بیش از حد آگراندیسمان (برجسته) شده بود فضایی که از زندگی قشر مستضعف در ایران معاصر به نمایش در آمده بود بسیار سیاه بود. اگر قرار باشد یک فرد خارجی فیلمی مثل «ابلق» یا «شیشلیک» یا «بی همه چیز» را ببیند و درباره مردم ایران با این آثار قضاوت کند با یک مشت آدم عقب افتاده بی فرهنگ روبرو است که تنها دغدغه شان  سیر کردن شکمشان هست ؛ مردمی که بنده پول هستند و می توان با پول آن ها را خرید. در این آثار که در بالا ذکر آن رفت نشان داده می شود که  اکثریت مردم در فقر به سر می برند و اقلیت در رفاه . تاکید بر فاصله طبقاتی در فیلم های امسال زیاد بود خط کاملا مشخصی بین قشر ثروتمند و فقیر کشیده شده و روابط دراماتیک و منحنی کشش فیلمنامه از این تفاوت اقتصادی کاراکترها نشات می گرفت و بر مبنای  تفاوت میزان درآمد کاراکترها داستان شکل می گرفت.

منتقد سینما درباره نمایش اقتصاد و فقر در سینمای ایران گفت: اقتصاد در خیلی از فیلم ها حرف اول و آخر را می زند و انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت بشدت جلب توجه می کرد.

**نمایش علنی سوء مصرف مواد مخدر و محرک در فیلم های جشنواره

کارشناس ارشد مدیریت رسانه در ادامه به مصرف مواد مخدر و محرک در فیلم های امسال اشاره کرد و گفت: سوء مصرف مواد مخدر و محرک در فیلم های امسال به وفور دیده می شود و باز هم همچنان شاهد این بودیم که کاراکترهای فیلم های سینمایی در موقعیت های بحرانی یا مواقعی که قصد خوش گذرانی  داشتند برای  مقابله با استرس یا کسب لذت به سیگار و مواد روی می آوردند این موضوع ایجاب می کند فیلم ها با رده بندی سنی به نمایش درآید که متاسفانه این مهم در سینما فعلا معلق است. همچنین  نوع روابط افسار گسیخته بین زن و مرد و دختر و پسر در فیلمها ایجاب می کند این آثار هم با رده بندی سنی به نمایش درآید.