×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

این روزها ما مردم عادی، علاوه بر گرانی‌ها و اوضاع نابه‌سامان اقتصادی و مشکلات مشابه کشور با معضل بی‌فرهنگی مواجهیم.
شاید با خود بگویید:
بی فرهنگی درچه چیز؟بی فرهنگی هم، کلمه دم دستی و شایعی است، ولی در اینجا یعنی هر کاری که باعث آزار و اذیت بقیه شود، از زباله ریختن در خیابان تا قتل و نزاع.به طور قطع بی‌فرهنگی ابعاد و دلایل بی‌شماری دارد و هیچ‌گاه یک دلیل عامل یک اتفاق بد نخواهد بود، اما در این یادداشت قصد داریم به یکی از هزاران ابعاد بی فرهنگی بپردازیم، که شاید کمتر برایمان تعریف کرده باشند یا شاید اصلا طوری گفتند که به نظرمان هدفی دور از دسترس یا بی‌فایده جلوه کرده است.
همه ما مردم کم و بیش از تاریخ، تمدن، دستاوردها و … کشور عزیزمان ایران با خبریم و ایضاً از شهر عزیزتر از جانمان مشهد ولی آیا از تاریخ، تمدن، دستاورد، ظرفیت، افتخارات و … محله خود باخبریم؟
حتما اصطلاح «هویت محله» را شنیده‌اید، هویت محله کلمه‌ای که اگر درست برایمان تعریف می‌کردند به این حال و روز دچار نمی‌شدیم.
هویت محله در نظر عامه مردم همیشه به قدمت تاریخی و افراد قدیمی آن محله اشاره دارد، ولی به نظر من علاوه بر موارد بالا، تمام ظرفیت‌های ممکن در محله که می‌شود از آن به عنوان یک اتفاق منحصر به فرد نام برد، نامش هویت محله است. افراد موفق ساکن محله، طبیعت منحصر به فرد محله، ظرفیت‌های نهفته محله، جوانان دغدغه‌مند محله، همبستگی محله، مجموعه‌های موجود در محله، هنرمندان محله، ومثال های دیگری با عنوان‌های مختلف، که محله شما را منحصر به‌فرد می‌کند، هویت محله است.

اگر به جوانان و نوجوانان محله خویش به طور درست هویت محله را آموزش دهیم و موارد منحصر به‌فرد محله خودشان را به آن ها یادآور شویم، از معضل «بی هویتی » در امانیم.اگر دقت کرده باشید جوانان و نوجوانان محلات مختلف مفاخر، داستان‌ها و حتی افسانه‌‌های کشورهای دیگر را و به ویژه غربی‌ها را به خوبی یاد دارند و حتی با آن زندگی می‌کنند، ولی اگر از آن ها بخواهیم یک دقیقه در رابطه با محله سکونتشان برایمان صحبت کنند قطعا عاجز خواهند بود.شاید بگویید: حرف‌ها درست ولی چه ربطی به بی فرهنگی داشت؟
پاسخ آن است که اگر فردی از هویت محله خودش مطلع باشد قطعا به خودش اجازه انجام هر کاری را نخواهد داد و در اصطلاح همیشه این احساس همراهش است «که یک چیزی واسه از دست دادن داره » که اگر فلان کار را انجام بدهد آن چیز را از دست می‌دهد.
آن چیز چیست؟ آن همان هویت محله است که هر فرد به خودش اجازه انجام هر کاری را نمی‌دهد چون در ناخودآگاهش می‌داند که در کدام محله زاده شده، هویت آن محله چیست، چه کسانی در آن محله حضور دارند و فعالیت می‌کنند.

برای مثال اگر یک ایرانی به کشورهای خارجی سفر کند، به خودش اجازه انجام هر کاری را نمی‌دهد چون هر عملی چه بد و چه خوب به پای یک ملت نوشته خواهد شد. میزان «از دست دادن » در افراد مختلف فرق می‌کند آن هم به دلایل مختلف ولی حداقل ما با شناساندن هویت محله به افراد ساکن در آن محله حس خودباوری و اعتماد به نفس نسبت به محله‌شان را خواهیم داد.

افراد ساکن در محله اگر محله خودشان را به خوبی بشناسند از زندگی در آن محله خوش‌حال خواهند بود و از اینکه چرا در آن نقطه شهر زندگی می‌کنند رنج نخواهند برد. بیاییم از خردسالی به فرزندان هویت محله را آموزش دهیم تا فرزندانی با اصالت و غیرتمند داشته باشیم.

 

وحید اکبرپور طرقی عضو شورای اجتماعی محله طرق

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.