×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۱  .::.   برابر با : Thursday, 30 June , 2022  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اورژانس اجتماعی قربانی کودک آزاری
اداره کل بهزیستی خراسان رضوی

به گزارش مشهدفرهنگ،فوت عسل کودک ۱۰ساله مشهدی براثر کودک آزاری از سوی نامادری اش چند روزی است که به عنوان تیتر یک بسیاری از رسانه ها مطرح شده کودکی که گفته می شود سال گذشته بخاطر همین کودک آزاری مدتی به بهزیستی سپرده می شود اما به دلیل نبود مدارک کافی خانواده از سوی دادگستری تبرئه می شوند و حال بعد از گذشت یک سال با مرگ عسل  ماجرای کودک آزاری و قتل وی توسط نامادری اش  در رسانه ها و فضای مجازی دست به دست می چرخد و هرکسی با دیدگاه خود نسبت به این موضوع حرف می زند و همه به دنبال  مقصری برای این موضوع می گردند غافل از اینکه همه ما نسبت به کودک آزاری در جامعه مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.

در بسیاری از خبرها نقطه اتهام را به سوی بهزیستی و اورژانس اجتماعی نشانه گرفتند و همین امر سبب شد تا گفت وگویی در خصوص پرونده این کودک آزاری با دکتر غلامحسین حقدادی معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی و بوستانی کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی  داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

سوال: کودکی به نام عسل در اثر کودک آزاری فوت کرده بهزیستی در این خصوص چه اقدامی انجام  داده است؟

دکتر حقدادی: متاسفانه خبری که به اورژانس اجتماعی داده شد بعد از فوت این کودک بوده است و پس از این خبر با بیمارستان تماس گرفتیم آنها اعلام کردند  که کودک در بدو ورود به بیمارستان فوت کرد و لذا فرصتی برای تماس با اورژانس اجتماعی نبوده است اما در این برهه وظیفه ما اعلام شکایت از کودک آزار و بررسی وضعیت سایر کودکان در خانواده است که در حال انجام می باشد.

سوال : در خبرها اعلام شده مردم با ۱۲۳تماس گرفتند اما اقدامی از سوی اورژانس اجتماعی نشده است

دکتر حقدادی : با ترجه به گزارش رئیس شهرستان مشهد در ۲۴ساعت قبل از وقوع حادثه هیچ تماسی در خصوص این کودک و این ادرس به ۱۲۳اعلام نشده است و تنها تماس پس از فوت کودک بوده است.

اما لازم است در این خصوص برای روشن شدن ذهن مردم اعلام کنیم مرکز تلفن ۱۲۳ یک مرکز ساده  نیست این مرکز تلفن استان خراسان رضوی را پوشش می دهد و روزانه به صورت میانگین ۷۵۰تماس دریافت می کند و با تمام طرفیت انسانی و تجهیزات پاسخگوست.حدود ۴۰درصد تماسها متاسفانه ارتباطی به ۱۲۳ندارند و در اثر عدم اطلاع شهروندان از وظایف اورژانس اجتماعی است بنابراین باید وظایف اورژانس اجتماعی برای مردم بیشتر تبیین شود اما در خصوص۶۰ درصد باقی تماس ها کارشناسان خط وظیفه اساسی دارند و پیگیری های لازم را انجام می دهند.

کارشناسان خط بر اساس شرایط و وضعیتی که تماس گیرنده اعلام می کند تماس ها را به صورت آنی، فوری  و غیر فوری تقسیم بندی می کنند سپس اقدام لازم را انجام می دهند در حال حاضر روزانه ۲۵تماس در خصوص موضوع کودک آزاری با اورژانس اجتماعی داریم.

در خصوص عسل که تماس های اولیه در تاریخ اردیبهشت ۹۸منجر به جداسازی شده و حدود ۳ و نیم ماه حضور وی در بهزیستی بوده و پرونده کودک ازاری نیز تا اواخر اسفند ماه ۹۸در جریان بوده ، بنابراین مددکاران بهزیستی تا برگزاری جلسه دادگاه موضوع را در دستور کار داشتند از اسفند به بعد در این خصوص و این اسم و ادرس هیچ تماسی اعلام نشده است و تنها شهروندی پس از فوت عسل با ۱۲۳تماس می گیرد وتقاضای پیگیری می کند که اقدامات لازم پس از این تماس انجام شده است و ادعای همسایه ها مبنی بر تماس با ۱۲۳صحت نداشته و چنانچه تماس صورت گرفته است بیان موضوع و ارائه اطلاعات کامل و کافی نبوده کما اینکه درصد زیادی از مردم اطلاعات دقیقی به اورژانس اجتماعی نمی دهند و با اطلاعات ارائه شده امکان بررسی موضوع وجود نداشته است.

سوال : وظیفه اورژانس اجتماعی چیست؟

بوستانی کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بهزیستی خراسان رضوی : اورژانس اجتماعی به عنوان یکی از خطوط اورژانس کشور به افراد آسیب دیده  از جمله کودکان آزار دیده،همسران آزار دیده، همسران آزار دیده، دختران و پسران فراری از منزل، افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، کودکان کار و خیابانی و اختلافات حاد خانوادگی ارائه خدمات می کند.

در خصوص تماس های برقرار شده با خط ۱۲۳که یکی از فعالیت های اورژانس اجتماعی می باشد براساس فوریت موضوع اقدامات مختلفی در سطوح متفاوت به فرد نیازمند ارائه می گردد به عنوان مثال موضوعات آنی طرف ۳ساعت ، اقدامات اعزام تیم سیار صورت می گیرد و مداخلات لازم انجام می شود در موارد فوری ظرف ۲۴ساعت و موارد با فوریت کم ظرف ۷۲ساعت اقدام می گردد. این دسته بندی با توجه به حجم تماس ها باید صورت بگیرد و ما روزانه ۷۵۰تماس با خط ۱۲۳دریافت می کنیم  که با توجه به فوریت، اقدام لازم توسط تیم های تخصصی صورت می گیرد و کارشناسان پشت خط ۱۲۳وظیفه سنگین تخصصی و پرحجمی را در این موضوع دارند.

سوال: بنابراین آیا اورژانس اجتماعی در خصوص پرونده کودک آزاری عسل اهمال نکرده است؟

حقدادی: خیر چرا که تماس برقرار شده در حد یک ادعا بوده و بر فرض صحت برقراری تماس ، نحوه بیان، میزان اطلاعات داده شده ، برداشت طرف مکالمه از اورژانسی بودن یا نبودن آن باید بررسی شود.

سوال :  گفته می شود عسل به علت کودک آزاری توسط بهزیستی مدتی جداسازی شده  در این خصوص توضیح دهید.

براساس گزارش اورژانس اجتماعی و عدم همکاری خانواده در تاریخ ۲۹اردیبهشت ۹۸ از سوی دادیار شعبه ۵ دادسرای عمومی انقلاب ناحیه ۵مشهد دستوری به کلانتری گلشهر مشهد مبنی بر اقدام به مراجعه منزل مددجو و جداسازی و تحویل کودک به بهزیستی صورت گرفت که در ۳۱اردیبهشت ۹۸کودک به خانه موقت دختران شبه خانواده استان جهت پذیرش معرفی شد.

در تاریخ ۲خرداد ۹۸کودک مورد معاینه پزشکی قانونی قرار گرفت که کبودی و جراحت در در بازو و صورت وی اعلام شد و کودک فاقد هرگونه مشکل ارتباطی ، روحی و روانی تشخیص داده شد و در تاریخ ۱۳خرداد ماه دادگستری به مدت یک هفته و سپس به مدت یک ماه دستور به مرخصی کودک دادند و در این مدت کودک و خانواده اش مراجعات حضوری داشتند و یا مددکار تماس های تلفنی و یا حضوری با خانواده وی برقرار می کرد.

با توجه به شرایط مورد بررسی در طول این مدت و اعلام رضایت کودک در طول مدت مرخصی ها ، دادیاری مربوطه دستور تحویل کودک به پدر را طی نامه ای در تاریخ ۹شهریور ۹۸صادر کرد و موضوع کودک آزاری مطرح شده توسط اورژلنس اجتماعی که از سوی دایره سرپرستی در تاریخ ۱بهمن ماه به دادگاه کیفری اعلام شده بود در تاریخ ۳اسفندماه مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل اظهار ندامت پدر و ارزیابی های انجام شده و به جهت عدم کفایت دلیل اثباتی تحقق بزه محرز نبود و دادگاه منع تعقیب را برای پدر و مادر صادر کرده است.

سوال : اصولا در چنین مواردی مداخله شما بر چه مبنایی است؟

بوستانی: با توجه به لزوم بررسی و تایید صحت و سقم اطلاعات رائه شده توسط  تماس گیرنده ، ابتدا تیم سیار به محل مراجعه نموده و با توجه به مشاهدات صورت گرفته چنانچه اهمیت موضوع  محرزگردد نسبت به ارائه گزارش به مقام قضایی و سپس جداسازی کودک و نگهداری در مراکز مورد تایید اقدام می گردد لیکن در موارد غیر حاد ، مداخلات سرپایی و سپس ارجاع کودک و خانواده به مرکز مداخله  دربحران صورت می گیرد تا بارائه خدمات تخصصی و آموزشی از تکراز موضوع کودک آزاری پیشگیری شود.

سوال:  مطرح می شود که آیاد ملاک مشخصی برای جداسازی کودک و تحویل مجدد به خانواده وجود دارد و اگر وجود دارد در خصوص تحویل عسل به خانواده رعایت شده است یا خیر؟

حقدادی: بله مهمترین موضوع مصلحت کودک و امنیت جانی وی و سپس تربیت و رفاه کودک است در ابتدای اقدامات تاکید بر حفظ امنیت کودک می باشد که اگر در خانواده قابل اطمینان نباشد به بهزیستی تحویل می شود و مصلحت کودک در ان است که هرزمان شرایط امن فرهم شد به خانواده برگرد ولی تمام تمهیدات لازم از جمله معاینات روانشناسی و روانپزشکی و بازدید از منزل و رای قاضی و برداشت مددکاران  همه موید اماده بودن خانواده می باشد.

در این پرونده همه این موراد با دقت انجام شده لازم است تاکید شود که کودک مخصوصا اگر سن بالاتری داشته باشد با توجه به محدودیت قانونی فرزند خواندگی و امین موقت برای فرزندان بد سرپرست و همچنین کم بودن متقاضیان فرزند خواندگی برای سن بالا ی ۶سال تمامی این کودکان مجبورند در صورت عدم تحویل به خانواده تا ۱۸سالگی در مرکز بهزیستی باقی بمانند و این خلا خانواده برای کودک ضربه زننده بوده و از دیدگاه صاحب نظران آخرین اقدام خواهد بود.