×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ادبی

به گزارش مشهد فرهنگ ، سفر به عتبات از اسفند سال ۹۸ به دلیل شیوع کرونا متوقف شد و مشتاقان سفر به عتبات هر روز منتظر برقراری این سفر معنوی بودند و حتی برخی از باز بودن مسیر سفر به سایر کشورها همچون ترکیه و بسته بودن مسیر زیارت کربلا گلایه داشتند تا اینکه بیستم خردادماه سال جاری سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه از برقراری سفر به عتبات به صورتمحدود خبر داد و گفت: «در ملاقات با وزیر فرهنگ عراق موضوع از سرگیری سفر به عتبات مطرح و مقرر شد اعزام کاروان‌های ایرانی به صورت محدود برقرار شود».

تلاش سازمان حج و زیارت برای برقراری سفر به عتبات بی‌نتیجه ماند

پس از آن خبرگزاری ها در گزارش‌هایی موضع‌گیری وزرات خارجه درباره سفر به عتبات را نقد کرد.  چرا که طرف عراقی در ماه‌های اخیر از برقراری سفر به عتبات و حضور زائران ایرانی استقبال کرده بود و مسؤولان ستاد کرونا با توجه به شرایط از اعزام زائران به عتبات ممانعت کردند. با این وجود، پس از صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه، مسؤولانسازمان حج و زیارت در تکاپوی برقراری سفر عتبات بودند و برای اعزام زائران در قالب کاروان‌های محدود و با رعایت نکات بهداشتی برنامه‌ریزی کردند.

حتی برنامه‌های اخیر و جلسات متعدد مسؤولان حاکی از برقراری سفر به عتبات از نیمه تیرماه یا اواخر تیر همزمان با عرفه و عید قربان بود؛ تا جایی که مسؤولان حج و زیارت در هفته‌های اخیر نه تنها با مسؤولان وزارت ارشاد، بلکه با مسؤولان وزارت امور خارجه هم جلساتی داشتند که البته به گفته صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت، وزارت خارجه درباره برقراری محدود سفر عتبات مدعی شده که ازسرگیری سفر عتبات پس از موافقت ستاد کروناست.

این امر در حالی است که سخنگوی وزارت خارجی به صورت رسمی خبر برقراری سفر به عتبات را اعلام کرد و رسانه‌ها نیز این اتفاق مبارک را منعکس کردند و هیچ پیش شرطی درباره آن اعلام نشده بود. حال آن که وزارت خارجه چرا چنین شتابزده اقدام کرد و امید را در دل بسیاری از مشتاقان سفر به عتبات زنده ساخت؟ آن هم زمانی که بسیاری از عاشقان حدود ۱۶ ماه از زیارت امام حسین (ع) محروم هستند و اشتیاق آنها برای تشرف به کربلا وصف ناشدنی است؛ تا جایی که به گفته برخی از مسؤولان اعزام به عتبات، برخی طی تماس‌هایی ملتمسانه می‌خواهند که سفر به عتبات را باز کنند و می‌گویند: «دلخوشی ما همین سالی یک بار زیارت امام حسین (ع) بود، آن را از ما دیگر نگیرید»

برچسب ها :