×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش مشهدفرهنگ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت:مراسم شبیه‌خوانی روستای فدیشه نیشابور در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

 ابوالفضل مکرمی فر اظهار کرد: روستای فدیشه واقع در سی‌وهفت کیلومتری غربِ شهرِ نیشابور، یکی از روستاهای استان است که اهالی از گذشته تا امروز اهتمامِ ویژه‎ای در برگزاری مراسمِ تعزیۀ خوانی در روزِ عاشورا دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان این‌که یکی از باشکوه‌ترین تعزیه‎خوانی‎های استان در این روستا اجرا می‌شود، ادامه داد: تعزیه و تعزیه‎خوانی که مردمِ فدیشه عمدتاً از آن تحت عنوان شبیه و شبیه‌خوانی یاد می‎کنند، درگذر زمان علاوه بر ادامه سنت‌های دینی  به عنصری بدل شده است که آن را می‎توان  بخش اصلی  هویت‎بخشی روستا و منطقه قلمداد کرد.

وی افزود: همین موضوع خود موجب تقویت اهتمامِ اهالی در برگزاری این مراسم ، پایداری و استمرار آن است.

مکرمی فر تصریح کرد: علاوه بر بُعد هویتی که در ارتباط با این مراسمِ آیینی مطرح است، شکل‎دهی  شبکۀ اجتماعیِ منطقه‎ای و نظام مشارکتی اکثر اهالی آن روستا و روستاهای اطراف در برگزاری و حضور در آن  نکتۀ حائز اهمیت در این زمینه به نظر می‎رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی یادآور شد: از گذشته تا امروز مراسمِ شبیه‎خوانی فدیشه با برانگیختن مشارکتِ گروهی از روستاهای منطقه موجب شکل‎گیری نوعی شبکۀ اجتماعی و آیینی حولِ سوگواری‌های ماه محرم و عاشورای  امام حسین(ع) شده و مشارکتِ روستاها در شبیه‎خوانی فدیشه عمدتاً از خلال تماشا کردنِ مراسمِ شبیه‎خوانی و مخاطب آن بودن رقم می‎خورد، مردم این روستاها که به‌طور میانگین در فاصله حدود شش کیلومتری فدیشه قرار دارند، درگذشته با بر دوش کشیدن علم‎های عزاداری روستای خود، به فدیشه مراجعه و فعالانه در آن شرکت می‎کرده‎اند.

وی گفت: درگذشته این شبکه، محدود به چهار الی پنج روستا بوده است اما هم‌اکنون به بیش از سی روستا افزایش‌یافته است.

مکرمی فر افزود: علاوه بر روستاهای که به‌صورت سنتی روزِ عاشورا را در مراسمِ شبیه‎خوانی فدیشه شرکت می‎کنند و آن بخش از روستاهای منطقه که در سال‌های اخیر به این شبکه پیوسته‎اند، مراسمِ شبیه‎خوانی فدیشه مخاطبان و مشارکت‎کنندگان قابل‌توجهی از سایرِ نقاطِ استان و کشور دارد. این مراسم بعد از گذشت حداقل بیش از یک ۱۵۰ سال، همچنان یکی از باسابقه‌ترین  اجراهای تعزیه‌خوانی به سبکِ سنت خراسان است.

برچسب ها :